
Motorna startade 2016 efter att ha stått stilla i 6 år, men gick bara på en cylinder på låga varvtal. Jag valde att under vintern lyfta topplocket, det visade sig vara grovt rostangrepp på ena avgasventilen. Troligtvis har denna stått öppen under alla år och utsatts för oxid.
Fräsning av ventilsäten, renovering av insugsventiler samt byte av avgasventiler. Nya tätningar och målning med epoxyfärg samt några lager corostabil silvergfärg, så nu ska det aldrig mer rosta….
Det märks att det är gamla saker, nästan inget rostangrepp trots att motorn är sjövattenkyld dessutom lossnade alla bultar lätt trots att motorn är från 1980. Annat var det på Sinergians MD2040 från 2002, där fick man borra ut ett gäng bultar.
Pga VM i Haag och transportsegling dit, familjesemester, men framförallt lägenhetsköp blev det inget mer motormeck eller segling 2018, man har väl lärt sig att det inte finns tid över till allt så masten fick ligga kvar på land…
Lite bilder från renoveringen nedan, kanske lite overkill och “hälla i” epoxyfärg i alla kylkanaler, men då håller det garanterat till nästa båtbyte, dessutom har jag blivit för gammal till att fuska, vet att det alltid straffar sig…..