
Jag hade sedan tidigare tagit bort all bottenfärg och slipat ner skrovet med K120 fram till bakanten på kölen, samt på roder och köl. Nu skulle detta epoxymålas samt spacklas. Jag började med 5 lager grön, efter det 7 lager grå. International rekomenderar minst 5 lager, jag spädde ut färgen så den skulle vara lättare att rolla ut samt skulle ha några extra lager eftersom jag skulle slipa lite.
Efter målningen spacklade jag skrov, köl och roder 2 gånger med utunnat epoxispackel och en bred spackelspade. Då får jag lagt i alla små ojämnheter samt den appesinskalsliknande ytan, detta ger mycket mindre sliparbete, du får ett tjockare lager och en hårdare yta.
Paralellt med epoxymålningen byggde jag upp bottenprofilen akter om kölen. Ett vattenpass fastsatt med spännband gjorde att jag fick en rak profil att utgå från. Pga härdningstiden använde jag glasfiberspackel till hela detta jobbet, paket tejp och någon träkloss fick även fungera som mall. När jag hade en rak samt någorlunda jämn uppspacklad yta, skruvade jag fast två aluminiumlister jag borrat hål i och riktade in dessa med hjälp av ett snöre. Jag slipade och spacklade tills listerna hade fått en symetrisk yta, sedan var det bara att lossa listerna slipa ner lilla kanten med k40 långkloss och spackla i hålen.
Eftar att ha tagit bort all bottenfärg akter om kölen var det dags att slipa skrov, köl o roder, startade med K120 på teleskopskaft för att få bort dom största topparna, efter det K180 på lånkloss för att få en jämn yta. Avslutade med K240 för att få en slät yta. Det är alltid lika tråkigt att rulla på bottenfärg på en jämn slät yta, men ett lager VC17 bygger inte så mycket samt ger än väldigt bra yta. Ska erkänna att jag blev väldigt mör i axlarna av allt slipande, epoxy äter ju dessutom fullkommligt papper.
Till nästa år återstår att epoxymåla akter om kölen samt lite småjusteringar på resten av skrovet. Även kölens nederdel=under, behöver få lite kärlek då man inte kommer åt detta när båten står uppställd. Beställt ny ekolodsgivare för innomskrovsmontage, tänkte ha gjort detta 2018 men upptäckte sprickor i den, därav den dåliga planeringen. När jag lyfter o spacklar igen hålet ska jag även passa på o fixa lite med kölen. Vinsten med detta är ju även en bättre bottenprofil och en snabbare båt.
Bilder på arbetet nedan, så nu är snart båten i medel SRS skick, kanske det faktiskt blir någon tävling under 2017???