
Summering: Strålande väder och lätta Vindar…
Petter, Brage och Jonas seglade ner båten dom 25 sjömilen till Son på Fredagen. Okej seglade o seglade, blev Järngenuan då de var dåligt med vind, och den som fanns kom rakt förifrån. Anlände i alla fall på kvällen och blev lotsade in till hamnplats (bra arrangerat) . Svein och Tryggve anslöt på Lördag morgon, så nu var vi halvt Crew 😉
Regattan
Startade lite dåligt, var spinnackerstart, och då 4 av 5 var nya på båten höll vi en låg profil. Man hade lagt första rundningsmärket 1/2 sjömil efter starten, och där gjorde vi en bra rundning, utan att fastna i hopen av andra båtar. Sinergian Lurifax med Magnus Dahl vid rodret låg strax bakom när kryssen ut mot ön Mölen.
Vid rundningen av märket nord Mölen låg vi riktigt bra till, rundade upp precis akter om Lurifax, med GP 42 El Capone o King 40 Magic alldeles i närheten. Hit hade vi seglat bra med en klar strategi, och aktivt segeltrim med driv i båten hela tiden.
Efter Mölen började det öppna det upp och vi satten A1,5’n. det vred mer o mer akterifrån och vi bytte till S2. Här bliv det alldeles för mycket fokus på Segel i stället för Segling. Ja körde fördäck med spinnakrar och trimmade, och vi hamnade någon stans i “ingenmansland” helt utan strategi. Detta visar hur viktigt det är att hela tiden vara aktiv med vägval etc, nu är givetvis den naturliga förklaringen att vi var alldeles för få ombord, och tre av dessa med mycket begränsade kappseglings erfarenheter.
Seglinen ner mot Bastöy kantades av mycket lätta vindar, då vi stundtals låg och drev utan styrförmåga. Syd om ön försvann vinden helt och båtarna låg med förarna åt olika håll.
Efter att ha drivit alldeles för lång tid syd om Bastöy, där man med tveksamhet kunde definiera aktiviteten som segling, så kastade vi in handduken och tog en DNF, tyvärr tog jag detta beslut lite tidigt då det senare fyllde på med vind.
Debriefing …..
- Vi (Sinergierna) höll bra fart i den lätta vinden trots att vi är en” fockbåt”.
- Aktivt segeltrim där vi jobbade med twistad stor höll hela tiden fart i båten.
- Vägval på kryssen där vi letade efter vind gav resultat.
- Inga onödiga dueller där vi tappade massa fart.
- Man måste hela tiden ha en aktiv strategi gällande vägval, skärningsvinklar etc även på länsen.
- Bra stämning ombord, hela tiden fokusera framåt (sämre stämning sämre segling, sämst stämning sämst segling….)
- Krav på samtrimmad besättning för att hålla hela vägen i Mål (Lurifax som tränat hela säsongen van klassen)