
Fick förmånen att besöka Rutgersons fabrik på Marstrand. Kul att dom tillverkar block etc i Bohuslän, ja som trodde allt tillverkades i Kina… För alla som inte visste de så är Rutgerson världsledande på segelringar, dessutom har dom alla möjliga rutor och luckor…Lite skotvagnar etc, men focus låg som sagt på block och avlastare.
Block: Vi började med att titta på dom olika tillverkningstegen, formar till gavlarna, trissor mm. Efter detta det obligatoriska “testa vad dom tål”. Ett 60 mm singelblock sattes upp i testbänken, sedan började vi dra. Utan att avslöja några industrihemligheter kan jag meddela att du inte kommer uppnå “brottslasten”, och kan vara helt lugn när det brallar i, tror inte det är blocket som ger sig först…
Sedan det utlovade “Glidlager är bättre än Kulagertestet”. Och jag som bara har (hade)Kulagrade block av märket Fredriksen ombord. (Har monterat två st 60 mm samt ett 80 mm för test). Nu över till Kulagertestet, Anders förberedde testet genom att belasta blocken (man kunde se svettdroppar i pannan av nervositet), och vi började provdra, måste erkänna att jag blev förvånad över hur mycket mjukare det glidlagrade blocket gick, hmm kanske får revidera min åsikt…
Avlastare: Hade ju monterat en Rutgerson avlastare för test på Genuafallet. Och problemet med att linan kröp kvarstod, så här hade vi en intressant diskussion. Känns som alla tillverkare har samma problem med Dynema linorna. Finns avlastare som låser med “kilar” men dessa måste öppnas utan belastning (med vinsch). Så ja får fortsätta att ha fallet kvar på vinschen…