LYS Fusket På Land : 2.56 – 2011

Så var det äntligen dags för upptagningen, vaggan var färdigsvetsad/meckad, nu återstod bara frågan om den passade. Hade varit uppe i Björnlanda Kile och köpt en vagga för modifiering, denna hade tillhört en Maxi 95 så det återstod en del arbete, men man hade grunden i alla fall.

P.g.a  de höga vattenståndet fick vi ta fram trappstegen när vi skulle ombord, det blåste från land (ost) så man fick dra in båten och snabbt hoppa ombord. min medhjälpare som jag ej vill peka ut av omsorg för hans familj, tvekade lite mycket så båten började åka ut…höll på att bli en klassiker…men i sista sekund kom han ombord…det gjorde inte stegen…vi såg den sakta sjunka mot botten…ska säjas att Ulf ;)  snabbt draggade upp den på första försöket….

Vi förlängde akterstroppen en meter för att båten skulle hänga rak (detta visade sig senare inte räcka utan vi behöver två meter nästa gång)

Olle körde kranen med Bertil och Börje som assisterade. När vi “passerade” högtryckstvätten tog vi paus för avspolning, kunde konstatera att de fanns lite havstulpaner efter sommarens semestersegling i Göteborg/Bohusläns skärgård…

Väl framme vid vaggan kände man att pulsen höjdes…skulle den passa? hade byggt den “megaflexibel” men man vet ju aldrig. Efter lite omlyft och justeringar stod båten som gjutet och vi kunde dra en lättnads suck.

Nu till överskriften… i dokumentationen till båten anges djupgåendet till 2.39, då vi alltid går på grund när vi ska in och ut i hamnen där djupet är angett till 2.50 började man ju fundera…efter försommarens intermezzo då vi lyfte båten passade kompisarna på att mäta djupet, på ett ungefär angavs de till 2.55, då ja hade fullt upp med kölens nedre del kunde ja ej övervaka mätningen och var lite tveksam.

För att stilla min nyfikenhet tog ja fram lasern och en tumstock, började med att mäta kölbladet som hamnade på 2.04. Då båten hade legat still länge (visserliggen utan rigg och helt tom) fanns det en exakt “markerad vattenlinje” och jag mätte fram ett djupgående på 2.56. För att få en exakt mätning måste nog båten hänga i lod i kranen. Får ändra i mätbrevet till nästa år…skyller på god tro ;)

Börje kollar in botten…anmärkte på snäckorna…

Ulf monterar muttrar på alla bultar.

Platt botten bakifrån…hmm varför når vi inte bra fart på länsen…

ll

Redo för vintern…nu ska bara loggan av…