Tjörn Runt 2012 : Analysen

Så här en vecka efter avslutat race och många sömnlösa nätter ;-) är det dags att göra som Robert De Niro – Analysera Mera…(Måste gå en liten tid för att man ska kunna göra en objektiv bedömning).

Det största enskilda misstaget var att inte sätta en “brud” :-) bakom ratten när det öppnade upp och började närma sig läns. Då hade vi ökat “Sinergiaspinnackerkompetensen” med 70% men behållit 100% av styrkompetensen. 100%??? Trodde ja va Super Styrman :-(

Andra misstaget var att vi var för passiva med genuaskotningen, när det blev sträckbog. Här måste vi köra skotpunkt in/ut samt upp/ner samt justera skotningen hela tiden så vi bibehåller spalt mot storen. Upplevde att vi tappade mot andra båtar här.

Skulle väntat med spinnackern o satt S2 partial när det blev läns, i stället för att vara heta med A1 på halvinden…

Nu drar vi ett sträck över det negativa och lyfter fram det possitiva…Starten, här fungerade det till 100% och vi korsade linjen i bra possition. Kryssen,våran bästa sekvens under racet, högt och snabbt…

Tänkte jag skulle lista + / – för att ha med oss i framtiden :)   (alla input är välkommna)

+ En gubbe bakom rorsman som skötte akterstag o storwinch så fick vi bak vikten och slapp gå på nosen.
+ Infucker till genuan funka 100%, gick ju snabbare en bästa båtarna på ren kryssfart efter start.
+ Start, hade en klart utarbetad strategi som fungerade till 100% (o proffsen kom efter ;-) )
+ Storsegeltrim/Rorsmans Kommunikation (även om de fanns lite menings skiljaktigheter ibland :-) )
.
- Spinnacker, hade ingen bra strategi, omvärderade inte
- Dålig strategi att gå nära land, måste slå snabbare när strategin faller.
- Tappade båtfart när det vred
- Inte 100 % focus på Navigationen hela tiden=Grundkänning
- Ingen Broach “to do list”
.
Crew : Vill tacka nedanstående (exkl mig) för seglingen runt ön, tyvärr blev det ett riktigt lågtryck vid båten på slutet, och stämningen kanske inte var på topp när vi avslutade seglingen. Men det var ju faktiskt riktigt kul fram till Eggskär, och efter det har i alla fall jag en minneslucka på två timmar ;-)
.
Rorsman:Jonas Heuman
Stor:Mats Vang Hansen
Genua 1:Wind Kristensson
Genua 2:Caroline von Simson
Pit:Ulf Bengtsson
Nav: Göran Alden
Floater 1: Niklas Alden (Akterstag, Storvinsch)
Floater 2: David Steen (Fördäck)
Mast: Frederik Björndahl
Fördäck: Erik Steinmetz