Sinergiakölen…igen…

Sommaren 2016 kände vi lite på den Norska stenen, vilket resulterade i reparation genom försäkringsbolag. Båten blev tillgänglig vid årsskiftet 2016/17 och kölen togs av, sedan hände inget ting. Kölen stod i vaggan och väntade, problemet är att det tar en stund och spackla upp en köl då det måste ske i flera omgångar, sedan måste man fräsa ut alla sprickor och lägga i på nytt samt förstärka vid skadade ställen.

Tyvärr slutade det med att man kladdade på spackel och gick löst med excenter slipen. Hade dom inte gjort något med kölen hade den varit i betydligt bättre skick än när dom var färdiga. Det blev en katastrof, någon jämnhet existerade inte längre och överalt där dom spacklat och slipat var det slätt som en köldskadad vinterväg. Tänker att Framnæs Maritime Senter i Sandefjord borde hålla sig till att rulla på lite bottenfärg och byta olja.

Blev arbete mellan 08:00 och 24:00 med snabbhärdande epoxi och dieselvärmare. Bredspackel och långkloss med K40, 80, 120, 180 papper och aluminiumprofiler för uppspackling av bak kant på kölen, inte koll på antal meter papper men det låg en gigantisk hög när arbetet var färdigt.

Lite bilder från arbetet.